2021-11-29

 

,,Niekas taip neatpalaiduoja ir neišlaisvina žmogaus kaip kelionė, išsiveržimas iš senos aplinkos ir naujų vietų magija.

Keliaudami ne tik pažįstame pasaulį ir atrandame dar nematytas šalis, bet ir atveriame paslėptas savo sielos vietoves. Pirmą kartą patekusi į svečią šalį, visuomet jaučiu, kaip mano viduje subanguoja ir atgyja nauja erdvė, iki tol buvusi tik balta dėmė neištirtame kontinente.

Žmogui, išdrįsusiam atverti savo gelmes, kiekviena kelionė yra nuostabi ir kupina stebuklų!”
J. Ivanauskaitė. Kelionių alchemija. – V. ,2003.

 

Lapkričio 29 d. IV D, F klasėse vyko dviejų dalių integruota lietuvių kalbos ir literatūros ir dailės pamoka, skirta paminėti žymios lietuvių rašytojos, dailininkės, žurnalistės ir poetės 60 -mečiui.

Pamokos pradžioje mokiniams buvo pristatytas J. Ivanauskaitės internetinis puslapis, kuriame pateikta svarbiausi gyvenimo įvykiai, kūriniai, apdovanojimai ir kita aktuali informacija rašytojos gerbėjams.

Dailės mokytoja J. Paulauskienė kalbėjo apie dailininkės kūrybinį palikimą, drauge su mokiniais nagrinėjo ir aptarė jos knygų iliustracijas, aiškinosi jų daromą poveikį skaitytojams, stengėsi atpažinti, kurios spalvos, detalės, tapymo būdai rodo autorės  meilę rytų šalių filosofijai: (Paveikslų ciklai (jurga-ivanauskaite.lt). Mokiniai susidomėję bandė atspėti dailininkės idėjas, žavėjosi sudėtinga dailės kūrinių kompozicija bei atlikimo technika.

Vėliau buvo peržiūrėti menininkės sukurti mandalų ciklai (Iš paveikslų ciklo “Mandalos” (jurga-ivanauskaite.lt). Mokiniai sužinojo apie grafikos rūšis, jų pritaikymo galimybes. Klasėje duota užduotis – sukurti savo asmeninę mandalą,  paaiškinti iliustraciją remiantis gyvenimo ritmo ir gyvenimo rato  tęstinumo principu.

Kitoje pamokos dalyje Lietuvių k. ir literatūros mokytoja V. Budinienė papasakojo apie literatūrinį rašytojos ir poetės palikimą ir pasiūlė pasidomėti, kokiomis kertinėmis vertybėmis buvo grindžiamas Jurgos Ivanauskaitės gyvenimas. Pirmiausia buvo peržiūrėta ir aptarta filmuota medžiaga apie vieną rašytojos gyvenimo dieną. Peržiūros metu atidžiai stebint, kaip keičiasi menininkės dienos darbai, mokiniai sužinojo, koks menininkės bendravimo būdas, ką ji mano apie žmogaus gyvenimo poziciją, kokias vertybes ji laikė kertinėmis. Refleksijos metu mokiniai noriai išsakė savo įspūdžius. Visus sužavėjo didžiulis darbštumas ir profesionalumas, kruopštumas piešiant dailės kūrinius, nuoširdumas ir paprastumas bendraujant su kitais, pažintis su Dalai Lama.  Ypač didelį įspūdį paliko menininkės išsakyta pozicija, jog svarbiausios jos literatūros kūrinių idėjos – laisvė, meilė, pagarba, kova prieš neteisybę, tolerancija kitokiems negu esi .

Susidomėjimas novatorišku, neįprastu rašytojos kūrinių stiliumi skatina atrasti naują požiūrį į šiuolaikinės lietuvių literatūros kūrinius. Be abejo, tikrai yra iš ko rinktis, kadangi net keletas romanų buvo ekranizuoti siekiant viešai prabilti apie aktualias gyvenimiškas temas. Režisieriaus Algimanto Puipos filmas „Nuodėmės užkalbėjimas“ (2007m.), pastatytas pagal rašytojos Jurgos Ivanauskaitės romanus „Ragana ir lietus“, „Placebas“ ir „Sapnų nublokšti“.
https://www.alfa.lt/straipsnis/121780/moteriskas-puipa-filme-nuodemes-uzkalbejimas-pagal-ivanauskaite/ ir  ,,Miegančių drugelių tvirtovė“(2011 m.), skirtas rašytojos 50-mečiui https://www.15min.lt/kultura/naujiena/mieganciu-drugeliu-tvirtove/filmas-mieganciu-drugeliu-tvirtove-atskleis-jurgos-ivanauskaites-moters-pasauli-405-151306.

Linkime įdomių skaitymo kelionės įspūdžių!

Lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja metodininkė Vita Budinienė